Відкритий урок в 11 класі "Пряма і непряма мова, її призначення й граматично-смислові особливості. Пунктограми при прямій мові."

                Урок з української мови в 11 класі
Тема: Пряма й непряма мова, її призначення та граматично-смислові особливості. Пунктограми при прямій мові Синоніміка  речень з прямою мовою, реплік у діалозі й непрямій мові.

Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості; наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; повторити основні пунктограми при прямій мові й діалозі; закріпити теоретичні знання й практичні навики з теми;
   розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати;
     за допомогою  мовленнєво -  комунікативного дидактичного матеріалу виховувати  толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися над сенсом життя;виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.
. Цілі (очікувані результати) Після уроку учні зможуть:
давати визначення понять теми уроку;
пояснювати правила розстановки розділових знаків при прямій та непрямій  мові; правильно їх оформляти  на письмі;
виконувати вправи на закріплення;
давати власну оцінку запропонованого тексту;
узагальнювати свої знання щодо прямої і непрямої мови;
Методи, прийоми і форми роботи:   Методи „ Мікрофон", бесіда, робота в групах, прийом створення проблемної ситуації, робота з таблицею, метод тренувальних вправ, робота з текстом, лінгвістична гра, прийом «Обери позицію »..
Тип уроку:
урок формування практичних умінь  і навичок.

Обладнання: роздруки текстів, підручники, таблиці, схеми, ПК, схема - алгоритм, ілюстрації, мультимедійна установка….
Внутрішньопредметні зв’язки:
Пунктуація: засоби оформлення прямої мови.
Міжпредметні зв’язки:
Література: виразне читання.
Опорні поняття:
Спілкування
Дискусія
Способи передачі чужого мовлення
Пряма і непряма мова
 Невласне пряма мова
Діалог, полілог, репліка
 Цитата, епіграф
                                                                

                                      ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Ознайомлення  школярів із темою, метою і завданнями уроку.
                     Епіграф:                   
                                                     Є тисячі доріг, мільйон людських стежинок.
                                                                    Є тисячі ланів, але один лиш мій.
                                                                                                           В.Симоненко
Вступне слово вчителя (Поетичний вступ )

Як не любить той край, де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ, що звав життям,
Де вперше став ходить і квіткою неначе
В його теплі зростав і усміхавсь квіткам
                                                                  В. Бичко

Давайте  розв’яжемо  проблемне  питання.

Спитайте у будь-кого, чи любить він життя, і неодмінно почуєте:
«Та хто ж його  не любить?»

Як ви гадаєте?

 Метод „Мікрофон" (учні по черзі висловлюють свої думки)

Вчитель: Так, дійсно, питання про життя є найбільш актуальним у наш час. Людські відповіді різноманітні, оскільки прояв життя і умови життя в людей різні. А життя – це ваше невідоме майбутнє. Хай воно буде завжди прекрасним.

І ось стоїте ви на порозі школи
Між двох світів, між різних берегів.
Бо за порогом цим складні лежать дороги,
В широкий світ з дитячих мрійних снів.

Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему. Згодні?

Але для початку, давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось?
Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?
( діалог, дискусія, полілог, спілкування…)
Отже, під час нашого спілкування відбувся діалог, який базується з речень з прямою мовою.


Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, так само вміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху у людському спілкуванні. Отож ми сьогодні маємо змогу повторити, та закріпити знання про пряму мову, ії  різновиди, удосконалимо вміння і навички розпізнавати речення з прямою та непрямою мовою… Закріпити  навички розстановки розділових знаків при прямій мові і діалозі, що розвиває логічне мислення, самостійність суджень, вмінню узагальнювати, виховуючи при цьому толерантність. Критичність, оригінальність мислення, дасть можливість замислитись над сенсом життя бажання творити свою долю; отримати задоволення від уроку…

 Як  ви   розцінюєте важливість цієї теми в програмі курсу 11 класу?

Отож, чи потрібна нам пряма мова і де ми її використовуємо?

Тому давайте запишемо тему уроку у зошити разом з епіграфом, представленим словами поета XX століття, творчість якого  ви зараз вивчаєте з літератури.

Вч: Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Висловлення учнів)

 А я очікую , що ви покажете свої гарні знання по цій темі і будете відповідати швидко, чітко, лаконічно. Я бажаю вам бути впевненими, творчими , активними.


Лінгвістичне спостереження
Порівняйте дві конструкції, зробіть висновок.
1.     Усна народна мудрість каже: «Життя прожити – не поле перейти»
2.     Усна народна мудрість каже, що життя прожити – не поле перейти
3.      
Висновок: синонімічними є конструкції з прямою й непрямою мовою, але вони характеризуються різними стилістичними відтінками. Пряма мова — це художній прийом змалювання постаті персонажа, розкриття його внутрішнього світу й поведінки, його ставлення до оточення. Це засіб індивідуалізації мови літературних героїв. Непряма мова стилістично нейтральна, позбавлена експресивності.
Слова автора теж виконують стилістичну функцію. По-перше, використання синоніміки лексико-граматичних засобів у рамках авторської мови, особливо в способах вираження присудка, дає можливість уникнути лексикограматичної одноманітності. По-друге, слова автора використовуються для характеристики персонажів. 


Перед вами стоїть завдання «Обери позицію»
На дошці  записати продовження культурологічної теми уроку, вам потрібно обрати власну позицію, приклеївши «сердечко» біля позиції, і коротко пояснити свій вибір. Зрозуміло?


IIІ. Актуалізація  опорних  знань.       
А зараз логічно буде пригадати відомі вам правила про способи передачі чужого мовлення. Для допомоги використовуйте таблиці, які є в вас на партах, на дошці та пам'ятку «12 правил до теми»


Пропоную вам «Аукціон »

Господарі й гості, глядіть, не минайте!
Аукціон відкрився враз, щоб перевірить вас.
На аукціон прошу гуртом, поодинці.
Чекають на всіх вас чудові гостинці!
На аукціоні нашім багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Мершій – бо  сюди крокуйте,
Та не сидіть мовчки – знання демонструйте.


Давайте в такий спосіб відновимо знання з теми «Пряма  та непряма мова та розділові знаки при ній ». я купуватиму акції. Ви – демонструватимете свої знання.    
Починаємо:

1. Чи зберігає непряма мова лексичні, синтаксичні особливості  висловлювання(Ні, не зберігає, відтворюється тільки її зміст. А ці особливості зберігає пряма мова)
2.Що таке пряма мова? (Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.)

3. Який вид складного речення становить непряма мова? (складнопідрядне з'ясувальне)
4. У конструкції з прямою мовою змістове ядро  становлять слова автора?(Ні, змістове ядро становить чужа мова)
5. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови?(Так)
6. Різновидом  якої  мови є діалог? (Прямої)
7. Нова репліка діалогу записується з нового рядка? (Так)
8. Коли репліки  діалогу  беруться  в  лапки? (Коли записані в один рядок)
9. Цитати завжди беруться в лапки?( Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.)
10.Коли цитата пишеться з малої літери?( коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери)
11.Епіграф є різновидом цитати?(Так, епіграф- це різновид цитати)

Зверніть увагу на оформлення епіграфа до уроку. Поясніть розділові знаки та його запис

                     Є тисячі доріг, мільйон людських стежинок
                     Є тисячі ланів, але один лиш мій.
                                               В.Симоненко

12. Що таке діалог?( Діалог - це пряма мова, що передає розмову двох осіб (різновид прямої мови). Діалог складається з реплік. Репліка - це вислів одного з учасників розмови.)
13.Що таке полілог?( Різновид діалогу - полілог. У полілозі беруть участь кілька осіб (троє і більше).)
14. Що таке монолог?( Монолог - мовлення однієї особи. Розрізняються монологи, звернені до слухачів, глядачів або читачів, і внутрішні монологи. І ті й другі вживаються для характеристики персонажів і сприяють виявленню авторового ставлення до них.)


 III.   Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Деяким учням було домашнє завдання скласти монолог на тему: «Життя...»

                         Монолог на тему: «Життя...»

                         Мовознавче дослідження

За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях із прямою  мовою.
1.     І якби на те моя воля, написала б скрізь курсивами:
« Так  багато на світі горя. Люди, будьте взаємно красивими!»
                                                                                                         Л. Костенко
(Схема  речення:    А: «П!»)

Спробуйте кількома словами пояснити думку авторки.


2.     «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти », -
говорить українська народна мудрість.
( схема речення: «П », - а).

   3.Коли мене питають: «Любиш ріки, річки, і річечки, і потічки? – відмовчуюсь. Вони в мені навіки, а для мого народу на віки...»
(Схема речення: А: «П? - а.- П»)

Продовжуємо мовознавче дослідження:
1.     Розкажіть про особливості заміни прямої мови непрямою

2.     Яку роль відіграють при заміні прямої мови  непрямою займенники та дієслівні форми?
( При заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1ї і 2ї осіб замінюються займенниками і дієслівними формами 3ї особи).

                     Стилістичне редагування
Усуньте помилки, допущені під час заміни прямої мови непрямою. Обґрунтуйте свою правку.
1.     Редактор попросив новенького, що(щоб) ти (той) розкажи(розказав ) мені(йому) трохи про себе та про своє життя-буття.
2.     Хтось із присутніх прошепотів, що життя Лукії не справляє на мене (нього)враження
3.     Мені натякнули, що краще не втручатися в мої(їхні) справи і в моє (їхнє) життя

Робота в групах

Пропоную вам мовну трансформацію.
І група

Перебудуйте подані речення з прямою мовою непрямою.
1.Я подумав тоді: «Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя»(Г. Тютюнник)
    2.Мене навчала мати ще колись: «Як виростеш, моя мала дитино, то мудрим будь і мужнім будь в житті»



 ІІ група
Перебудуйте подані речення з непрямою мовою на речення з прямою
1.     Народна мудрість говорить, що наука вчить багато, а життя- ще більше.
2.      Проходячи повз вікна, один із студентів сказав, що життя – це постійне навчання.

Запрошую всіх до творчої лабораторії.
Наступне завдання: скласти речення з прямою мовою за схемами спроектованими на екран, скориставшись довідкою.

ДОВІДКА:
Життя, сенс життя, ввічливість, піклування, обов’язок,

А: «П…»      «П…» - а.      «П!» - а.
«П, - а, - п ».  «П?, -а. - П.»    «П,-а.- П».


Поговоримо про діалог, проведемо термінологічну розминку:
Що таке діалог? (розмова, яка відбувається між двома
особами ),
монолог (мовлення однієї особи ),  
полілог ( мовлення групи осіб, більше двох),  
репліка( кожне висловлювання учасника розмови )

Пунктуаційний практикум (усно)
Спишіть діалог, розставляючи розділові знаки. Поясніть пунктограми.
Ти мене любиш? – питає.
Люблю.
Віддай мені радість свою?

Я віддав.
І тепер мене любиш?
Люблю.
Віддай мені життя своє!
Віддав.

1.     Поясніть пунктограми при діалозі.
(  - Кожна репліка починається з нового рядка, перед нею ставиться тире
( лапки не  вживаються ).
2.     Діалог може бути і в лапках?
(Діалог може бути і в лапках.  Тоді кожна репліка записується одна за одною в рядок, а між репліками ставиться тире.)



 Продовжіть  « Синонімічний  ланцюжок»
. Діалог – розмова …
( Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина - перемова - порозуміння... )

Робота в парах
Вдома ви готували діалог  на тему «Життя таке чудове»

Діалог  на тему: «Життя таке чудове»

 Мовознавче дослідження . Полілог
Які правила запису полілогу?
1.      
Вільям Шекспір. Життя- це тканина з хороших і поганих ниток.
Бернард Шоу. Життя – це не пошук себе. Життя – це створення себе.
Хелен Браун. Життя – річ суперечлива. Іноді те, чого , як нам здається, ми зовсім не хочемо, виявляється саме тим, що нам найбільше потрібно.
Стівен Шапіро. Дивіться, панове, на своє життя як на подорож, можливість здійснити яку випадає всього один раз.
2.
Максим Рильський
Яке глибоке щастя – жить,
Бути гідним імені людини,
Народу й людськості служить!

Василь Симоненко
Жити спішити треба,
Кохати спішити треба,-
Глядіть, не проспіть!

Мовознавче дослідження . Цитата
                Що ви знаєте про цитату?
 Спишіть речення, розставте розділові знаки при цитаті.

1. Луцій Апулей говорив  що життя є поєднання меду і жовчі
2. Чудовий настрій передає П. Тичина поетичними рядками
       Ах, скільки радості, коли ти любиш землю,
       Коли гармонії шукаєш у житті!
3.  це дар, великий дар. І хто його не цінує, той цього дарунка не заслуговує писав Леонардо да Вінчі.
(1. Луцій Апулей говорив, що «життя є поєднання меду і жовчі»
2. Чудовий настрій передає П. Тичина поетичними рядками:
       Ах, скільки радості, коли ти любиш землю,
       Коли гармонії шукаєш у житті!
“… Це дар, великий дар. І хто його не цінує, той цього дарунка не заслуговує”, -  писав Леонардо да Вінчі.)

Вчитель:Індивідуальним домашнім завданням було написати невеличкий твір-роздум(УЧЕНЬ ЗАЧИТУЄ РОБОТУ)
Твір-роздум на тему: «У чому я бачу сенс життя»

Готуємося до ЗНО

 1. У якому реченні припущено помилки у вживанні розділових знаків при прямій мові , усередині якої слова автора?
А “Чи  бачили таке, - сказав батько і, помовчавши, додав: - Готовий хлібороб, одним словом”
Б. “Ото воно там якраз і було, - сказав мій візник, - отам, де стовп”
В. “Яка ти розкішна, земле, думала Маланка. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами”

2. Яка схема відповідає реченню: «Життя прекрасне- цінуй його!»- йдетья в духовному заповіті Матері Терези
А. А: “П”
Б. “П”, - а
В. “П!”- а
Г. А: “П!”-а

3. Правильно оформлено цитату в реченні:
А.Поет змальовує всенародний визвольний рух, коли: “жінки навіть з рогачами пішли в гайдамаки”
Б. Потім філософ здивував його такими словами, скажіть матінці-цариці, що мені моя сопілка й вівця дорожчі царського вінця.
В. Як зазначає В.дон Герибольдт: Мова- це дух народу.
Г. З болем пише Т. Шевченко про українське село: “Чорніше чорної землі блукають люде”






Творче конструювання

Складімо пам’ятку-пораду «Яким має бути життя?»

 Дивіться на цей світ очима своєї любові – він буде прекрасним!
Будуйте цей світ руками своїх надій – і … (він буде надійним)
Несіть цей  світ у долонях добра – і… (подарує вам радість!)
Будіть цей світ світлом своєї віри – і… (Тоді він усміхнеться вам !)

Вч:. А я хочу звернутися до вас з такими словами:

Любіть життя, несіть в долонях світло,
І відкривайте душі для добра,
І буде янгол щиро Ваш радіти,
І доторкнеться вашого плеча.

Підводимо підсумки, завершивши роботу над  «Обери позицію»
На дошці записано  продовження культурологічної теми уроку, обравши власну позицію, приклеївши «листочок» біля позиції, і коротко пояснити свій вибір
Що  є життя?
 Духовний заповіт Матері Терези.

Життя – це можливість,

Скористайся ним.

Життя – це краса,

Милуйся нею.

Життя – це мрія,

Здійсни її.

Життя – це виклик,

Прийми його.

Життя – це повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя – це гра,

Стань гравцем.

Життя – це багатство,

Не розтрать його.

Життя – це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя – це таємниця,

Пізнай її.


Життя – король лиха,

Побори все.

Життя – це пісня,

Доспівай її до кінця.

Життя – це боротьба,

Стань борцем.

Життя – це прірва невідомого,

Ступи в неї, не боячись.

Життя – це фортуна,

Шукай цю мить.

Життя таке чудове,

Не згуби його,

Це твоє життя,

Борись за нього!










Прийом «Логічне завершення»
Пригадайте, що стало початком нашого уроку? Так, ця дивовижна троянда, невід’ємна частина живої природи і така розкішна частина життя людини. Ця квітка як і життя – сама досконалість і їх  можна зробити ще кращими. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в життя.

Попереду в ціле життя переліт:
Будуть незгоди і спрага в дорозі;
Як стомишся й очі щипатиме піт,
Як ти засумуєш в дорозі,
Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,
Згадай наші верби, і луки, і трави,
І вічну тривогу своїх матерів,
І школу, і друзів своїх нелукавих,
Хай буде щаслива дорога твоя
У раннім, і пізнім світанку.
Тебе зберігає тривога батьків від першого подиху і до останку….

Сміливо йдіть, дорослі наші діти, в шляхи життєві від шкільних порогів.



 ІV  Підсумок уроку.
1.     Я зрозумів..,
 Я навчилася..

2.  Щодо почуттів:
Чи задоволений результатом?
Чим запам'ятався урок найбільше?
Що найбільше зацікавило? Що здивувало?



V.   Домашнє   завдання.
1.     Виписати цитати і ввести їх в твір- роздум
2.     Написати твір – роздум на тему: «Життя таке чудове, не згуби його!»

    



  VI. Оцінювання учнів.  








Комментариев нет:

Отправить комментарий