Математика та мова - два крила натхнення(сценарій вечора для старшокласників)

«Математика та  мова — два крила натхнення»
                    (Вечір для  старшокласників)

І. Вступ
З давніх-давен людство умовно поділилося на технарів і гуманітаріїв, на фізиків і ліриків. Проте чіткої межі між ними немає. Як немає чистих темпераментів — холериків, флегматиків, сангвініків чи меланхоліків, так немає математика чи фізика, який у глибині душі не був би ліриком, не любив би музики, не відчував би прекрасного, не захоплювався б красою слова. А жоден лірик, художник, актор не обходиться в житті хоча б без елементарних розрахунків, без логічних висновків чи не захоплюється новітніми винаходами чудо-техніки.„Неможливо бути математиком, не будучи в той же час поетом у душі”(С. Ковалевська)
Розсудливість і творча уява живуть поруч. Розум і душа, інтелект і натхнення, математика і поезія — це два крила нашого життя. Тож вирушимо сьогодні в подорож сторінками минулого й сьогодення та зазирнемо в майбутнє з погляду математики і літератури.
Запрошуємо до залу дві команди:
Пісня Слюсаренко А. Бучинської Мова Єднання
А також журі:Редчук С. В., Швець В. І, Подчос В.М.
1.              Ми просимо команди себе представити і назвати капітанів команд. А також представити вашу емблему (конкурс оцінюється в 10 балів

2. Вікторина
1. Яка теорема в середин істоліття називалася „магістр математики”?
*(Теорема Піфагора)

2. Якщо квадрат і ромб мають однакові сторони, то площа якої фігури
більша?
*(Площа квадрата більша, оскількивисота ромба менша за його сторону)

3. Вітрина, актриса, тритон. Яке число число можете відшукати в цих словах слова?
*(Три)

4. Щобільшеcos 40? Чи sin 50??
*(cos 40? = sin (90? – 40?) = sin 50?)

5. „Математику вже тому вчити треба, що вона розум до  порядку
приводить.»
*(М. В. Ломоносов)

6. Як знайти центр кола, користуючись тільки косинцем?
*(Покласти вершину прямого кута в точку кола так, щобйогосторони
перетинали коло. Відмітитиці точки перетину, потімз’єднатиїх –
дістанемодіаметр кола. Таким самим методом побудуватидругийдіаметр.
Їх точка перетину і буде центром кола)

7. Поясніть переклад і походженння слова «геометрія».
*(«Гео» - земля, «метрейн» - виміряти)

8. Кому належать слова «Математика – це політ»?
*(В. Чкалов)

9. Яке велике творіння давньогрецької математики лежить в основі
Підручника геометрії для середньої школи в усіх країнах світу? Хто її
автор?
*( відоме «Начало» Евкліда, написане в IV столітті до н. е.)

10. Для перевірки того, що вирізаний кусок має форму квадрата, кравчиня
Перегинає його по кожній з діагоналей і переконується, що краї обох
Частин співпадають. Чи достатня така перевірка?
*(Ні, оскільки вказані дії задовільняють також і ромб)\

3.Чи знаєш ти казки, оповідання, твориоцінюється 1 бал
-                    скільки мешканців помістилося у казковій рукавичці? (7).
-                    Слово про похід Ігорів.Скільки князів брали участь у поході проти половців(4)
-                    Скільки козенят зїв вовк (6)
-                    Скільки персонажів тягнули ріпку(6)
-                    Скільки братів було в казці про правду і кривду(2)
-                    Скільки героїв зустрів колобок на своєму шляху(4)
-                    Назвати корефеїв українського театру хто це і скільки їх було(3)
-                    Скільки зїла пасок бабаПалажка з кайдашевої сімї ідучи до Києва(20)
-                    Назвіть твори Т.Шевченка у назві яких є цифри(3 літа,Ісаія, глава 35)
-                    Яке число зустрічається у творі Шевченка «Великий льох»( 3 ворони, 3 душі)
-                    На скільки періодів ділиться творчість Шевченка(4 ранній, другий, заслання, останній)
-                    Яким по рахунку був Салеймон Великий(Роксолана)- (10)
-                    Григорій Многогрішний з твору І. Багряного»Тигролови» потрапляє до сімї Сірків.Скільки було членів сімї(4)
-                    Скільки козаків перебувало у вязниці у душі «Маруся Богуславка»(700)
-                    Назвити головних героїв «Лісової пісні» Л. Українки(5)
-                    Скільки полягло ворогів у пісні «ОЙ Морозе Морозенко»(3)
-                    Продовження з книжки
-                    Скільки було бременських музикантів(5)
-                    Скільки золотих монет було в Буратіно (5)
4. Конкурс прислівя.
Вгадай прислівя:
1.За книгами зустрічають, за знаннями проводжають.  (За одягом зустрічають, за розумом проводжають).
2.Розкажи мені, який утебе зошит я розкажу хто ти.
(Розкажи мені, який у тебя друг, и я розкажуто ти).
3. Хочеш багато знати – треба читати й рахувати.  (Хочеш багато знати – треба багато читати).
4. Усний рахунок память розвиває, а калькулятор забиває(Праця чоловіка годує, а лінь марнує)
5.Говорить багато, а розвязує за мало(Їсть за вола, а робить за комара.)
6. Без умови нема розвязку.  (Без труда нема плода).
7.       Хочеш рахувати гроші – опрацюй гектари і площі.  (Хочеш їсти калачі – не сиди на печі).
8.Математикузнати  не тільки для ЗНО.  (Голова на плечах не тільки для того щоб шапку носити)
5. Конкурс українських пісень, з числами
№6 конкурс поетична хвилинка (скільки років віршу 71рік)
ВолодимирСосюра
ЛюбітьУкраїну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радостімить,
любіть у годину негоди.
ЛюбітьУкраїну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мовуїїсолов'їну.
Міжбратніхнародів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
ЛюбітьУкраїнувсімсерцемсвоїм
і всімисвоїмиділами.
Для нас вона в світієдина, одна
в просторівсолодкомучарі…
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серцяударі,
у квітці, в пташині, в електровогнях,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячий усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі…
Як та купина, що горить — не згора,
живеу стежках, у дібровах,
у зойкахгудків, і у хвиляхДніпра,
і в хмарахотихпурпурових,
в грому канонад, щорозвіяли в прах
чужинціввзелених мундирах,
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
до весен і світлих, і щирих.
Юначе! Хай буде для неїтвійсміх,
і сльози, і все до загину…
Не можналюбитинародів других,
коли ти не любишВкраїну!..
Дівчино! Як небо її голубе,
люби їїкожнухвилину.
Коханий любить не захоче тебе,
коли ти нелюбишВкраїну…
Любіть у труді, у коханні, у бою,
як пісню, що лине зорею…
ВсімсерцемлюбітьУкраїну свою —
і вічні ми будемо з нею!
№7  Математика в художніхтворах
Старовинні одиниць мір в літературних творах
Сажень= 2,134 м - давня східнослов'янська лінійна міра
Українська народна казка “Про Опиря”:
      “Цар вимурував дуже високий стовп у сто сажнів вишини, обкопав його ровом в сто сажнів ширини і сто сажнів глибини”
Якими ж були розміри в сучасних мірах:
                           висота стовпа
h=2,134×100=213,4(м);
                           ширина і глибина рова
a=2,134 ×100=213,4(м),
b =2,134 ×100=213,4(м).

Корець  =  100кг – українська старовинна міра сипких тіл
Українська народна казка “Як Гуцул наймався до попа.”
Гуцул: “Дасте на рік три корці пшениці… ”
Скільки кілограмів
пшениці
отримав Гуцул  у  попа
 за рік ?
m= 3 × 100 = 300 (кг)
Дюйм = 2,54 см – англійська одиниця довжини
Дж.К.Ролінг “Гаррі  Поттер”.
Оллівандер про паличку Гаррі Поттера:
”Гостролист і перо фенікса, одинадцять
дюймів”.
Оллівандер про паличку 
БеллатрисиЛестрейндж:
 “Грецький горіх і сердечна жила дракона,
 дванадцять і три чверті дюйму”
Оллівандер про паличку ДракоМалфоя:
 “Бояришник і волос єдинорога.
 Рівно десять дюймів”
Порівняймо чия паличка довша  у сучасних мірах:
1) 11× 2,54 = 27,94(см) – паличка Гаррі Поттера
2) 12,75× 2,54 = 32,385 (см) – паличка БеллатрисиЛестрейндж
3) 10 × 2,54=25,4(см) – паличка ДракоМалфоя

Поділ кіз
Прийшли якось до царя три брати зі скаргою. Вони вирішили житии нарізно і поділилиміж собою все, крім тридцяти кіз, бо щодо них ніяк не могли домовитися. Доповіливони царю таке: у десяти з цих тридцяти кіз по козеняті, ще в десяти — по двоє козенят, у решти — по троє. Як поділити їх так, щоб жодному з братів не ді­сталося більше, ніж іншим, і щоб не відбирати жодного козеняти у кози. Що порадити братам?
Відповідь. «Усього в них ЗО кіз і 60 козенят. Ті 10 кіз, у яких по двоєкозенят, віддайтестаршому брату — це буде 10 кіз і 20 козенят. З тих кіз, щомають по троєкозенят, віддайтеп’ять разом з козенятамисередньому брату і п’ятьмолодшому, що складе по 5 кіз і по 15 козенят на брата. З тих 10 кіз, щомають по одному козенятку, віддайте кожному з тих же двохбратів по 5 кіз разом з козенятами, і буде в кожного всього по 10 кіз і по 20 козенят. Жоден з братів не одержитьбільше, ніжінший, і жоднекозеня не буде розлученезісвоєюматір’ю
№8 Конкурс ЕРУДИТ (Т, Г, ШЕВЧЕНКО)
Учніслухають, вчителіставлятьїм по черзізапитання:

1. Хтобув товаришкою у дитинстві для Тараса? (Катря.)

2. Знайди 2/5 — від числа 10. (4)

3. Кого з батьків Тарас Григорович втратив першим? (Матір.)

4. Знайди число, 3/4 якогодорівнюють 3. (4.)

5. Чогохотівнавчитися Тарас у дитинстві? (Малювати.)

6. Поділи 200 на половину. (400.)

7. У якомувірші Т.Г. Шевченко описує красу Дніпра? («Над Дніпровою сагою».)

8. Чомудорівнюютьпівторитретіхвід 100? (50.)

9. Пpoщомріяв Т. Шевченко? (Про вільнущасливуУкраїну.)

10. Як треба сказати: 2/3 + 3/5 дорівнює 1 7/15 чидорівнюють 1 2/5. (Не дорівнює.)
 №9 Усмішка(домашнє завдання)
Учні готують усмішку з математики і укр мови
№10Завдання в конвертах
№11 консурс загадок
Двоє пішли- три цвяхи знайшли.Слідом четверо ідуть, чи багато цвяхів знайдуть(жодного. Двоє всі цвяхи позбирали)
v Печера. У печері темно. Там 4 пари чобіт-скороходів. Яку мінімальну кількість чобіт потрібно внести. Щоб напевне скласти одну пару(5)
v Назвіть 5 днів, не називаючи чисел і назв днів.(Позавчора, вчора, сьогодні,завтра, післязавтра)
v Ішли 2 батька і2 сини, знайшли 3 апельсини.Стали ділити- усім по 1 дісталось. Як це сталось(дід, батько, син)
v Чи може дощ іти 2 дні під ряд(ні. Бо між ними буде ніч)
v У кімнаті горіло 50 свічок, 20 із них загасли.Скільки залишилось свічок(20, згашені не згорять)
1.Живе один батько й тисячі синів має. Усім шапки справляє, а сам її не одягає. (Дуб і жолуді.)
2.Біжать чотири брати, переднім не втекти, а заднім не догнати. (Колеса.)
3.Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів. (Комахи.)
4.Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.)
5.Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить — плакати му­сить. (Кропива.)
6.Дванадцять братів один за одним бродять, один одного не об­ходять. (Місяці року.)
7.Що то є за гість: ніжок має шість, аж чотири крильця має, по квітах собі літає? Ні бджола, ні джмелик, зветься він ... (метелик).
8.Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зорі.)
9.П'ять, п'ятнадцять, без двох двадцять, семеро, троє, ще й малих двоє. (50.)

10.Сім братів віком рівні, іменами різні. (Дні тижня.)
11.Жило чотири брати, усі чотири Кіндрати, два біжать, два до­ганяють і ніяк не доженуть. (Колеса.)
12.Під одним козирком чотири козаки. (Ніжки столу.)
13.Один біжить, другий лежить, третій кланяється. (Вода, берег, очерет.)
14.Високо стоїть, одне око має, усюди заглядає. (Сонце.)
15.Крикнув віл на сто гір, на сто річок, на сто сіл. (Грім.)
16.Шість ніг, дві голови, один хвіст, чотири ока, два носи. (Верш­ник на коні.)
17.Під одним ковпаком сімсот козаків. (Мак.)
18.Сто один брат — усі в один ряд зв'язані стоять. (Паркан.)
19.Має шкір сім, витирає сльози всім. (Цибуля.)
21.Котиться клубочок зовсім без ниточок—триста голочок. (їжак.) Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок триста. (Капуста.)
22.У сімох братів по одній сестриці. Чи багато сестер? (Одна.)
23.Один ллє, інший п'є, третій зеленіє й зростає. (Дощ, земля, трава.)
24.Яка тварина має два носи? (Носоріг.)
25.Два брати купаються, а третій насміхається. (Два відра й коро­мисло.)


1-й ведучий.
Слово журі, нагородження переможців та учасників.
До різних ви наук охочі,
Нехай ведуть вони вас до вершин.
Та зараз ми сказати хочем:
«Математиці і мові наш уклін!»
2-й ведучий. Наш вечір завершується. Впевнена, що ми вас сьогодні переконали:
Щоб розумнішими і мудрішими стати
Треба рідну мову знати
1-й ведучий.
А щоб розрахунки правильно робити,
Треба математику учити
Разом:

Тож старайтеся усі, хай долі, будуть в вас ясні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий